Αγοράστηκαν το 2015 για περισσότερα από τρία εκατ. ευρώ, παρουσιάστηκαν επίσημα με καθυστέρηση δύο χρόνια αργότερα, όμως μέχρι σήμερα δεν έχουν πετάξει σε καμία επιχείρηση της ΕΛ.ΑΣ, αν και υπήρχαν περιπτώσεις που η χρήση τους ήταν επιβεβλημένη
Ούτε στη μεγάλη φωτιά στο Μάτι, ούτε στην επιτήρηση των συνόρων, ούτε καν στην απλή ρύθμιση της κυκλοφορίας στους μεγάλους οδικούς άξονες μπόρεσαν να χρησιμοποιηθούν με αποτέλεσμα το αρχηγείο να έχει “στήσει” μια ειδική επιτροπή με αποκλειστικό αντικείμενο τη διερεύνηση του συγκεκριμένου θέματος.
Πληροφορίες δε, αναφέρουν πως σε πολλές περιπτώσεις αρκετά από αυτά κατά την προσπάθεια εκπαιδευτικών πτήσεων έπεσαν καθώς όπως λένε ειδικοί απαιτείται αναβάθμιση στους κινητήρες, τις πυξίδες ακόμη και στα συστήματα πλοήγησης. Όπως λένε “πηγές” της Αστυνομίας, τα συγκεκριμένα drones, θα μπορούσαν να προσφέρουν εξαιρετικές υπηρεσίες καθώς έχουν τη δυνατότητα να μεταφέρουν εικόνα υψηλής ευκρίνειας ακόμα και τη νύχτα σε πραγματικό χρόνο με σκοπό να χρησιμοποιηθούν για περιπολίες στη φύλαξη χερσαίων και θαλάσσιων συνόρων, στην πρόληψη δασικών πυρκαγιών τους καλοκαιρινούς μήνες και σε περιπτώσεις καταδιώξεων και μεγάλων επιχειρήσεων από τον Μάιο του 2017 που επίσημα παρουσιάστηκαν.
Καμία αποστολή στα δυο χρόνια
“Αναμφίβολα, τα Μη Στελεχωμένα Αεροσκάφη αποτελούν ένα νέο σύγχρονο και εξαιρετικά χρήσιμο «εργαλείο» για τα Σώματα Ασφαλείας, καθώς μπορούν να αξιοποιηθούν κατά τρόπο ουσιαστικό, και επ’ ωφελεία του υπηρεσιακού και κατ΄ επέκταση του ευρύτερου δημοσίου συμφέροντος σε πολλές περιπτώσεις όπως λ.χ. στην παρακολούθηση-διευθέτηση της κυκλοφορίας στους οδικούς άξονες, στην παρατήρηση της υπαίθρου για έγκαιρο εντοπισμό πυρκαγιών, στην επιτήρηση συνόρων, στον εντοπισμό αγνοουμένων σε δύσβατες περιοχές καθώς και στην αποτύπωση του γεωγραφικού ανάγλυφου περιοχών στο πλαίσιο αναζήτησης καλλιεργειών ναρκωτικών” έλεγε στις 4 Μαΐου του 2017 ο τότε αναπληρωτής υπουργός Προστασίας του Πολίτη στην τελετή παρουσίασης των αεροσκαφών στη Δεκέλεια. Δυο χρόνια μετά τα έξι μη επανδρωμένα αεροπλάνα που προμηθεύτηκε η Ελληνική Αστυνομία στο πλαίσιο του εκσυγχρονισμού της δεν πήραν μέρος σε καμία αποστολή.
Τα προβλήματα πάρα πολλά και για το λόγο αυτό πριν περίπου 2 μήνες συστάθηκε ειδική επιτροπή που θα ασχοληθεί με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Μάλιστα, έχουν έρθει σε επαφή με την ισραηλινή εταιρεία προκειμένου να προμηθευτούν ανταλλακτικά για την αναβάθμιση των λογισμικών και των κινητήρων μήπως και καταφέρουν και πετάξουν.
Το χρονικό
Η ιδέα για την απόκτηση των συγκεκριμένων αεροσκαφών τύπου UAV (Unmaned Aerial Vehicle) ξεκίνησε όταν στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη ήταν ο Νίκος Δένδιας, σε μια προσπάθεια εκσυγχρονισμού της Αστυνομίας στα πρότυπα των ανεπτυγμένων χωρών. Και αυτό γιατί τα drones έχουν τη δυνατότητα να κινούνται αθόρυβα, να διαθέτουν κάμερες υπέρυθρες και θερμικές, να μεταδίδουν εικόνα σε πραγματικό χρόνο στο κινητό κέντρο επιχειρήσεων και να έχουν χρόνο συνεχούς πτήσης από 4 έως 20 ώρες. Η ιδέα ολοκληρώθηκε από τον Βασίλη Κικίλια ο οποίος επισκέφθηκε το Ισραήλ, έκλεισε τη συμφωνία που αγγίζει τα 3.000.000 ευρώ και ξεκίνησε η εκπαίδευση των αστυνομικών για τον χειρισμό τους. Τα 3 πιο μεγάλα έχουν μήκος φτερών 4 μέτρα, βάρος 28 κιλά, με δίχρονο κινητήρα απλής βενζίνης με δεξαμενή καυσίμων 12 λίτρων. Μεταφέρονται ανά τρία σε ειδικό όχημα, συναρμολογούνται σχετικά εύκολα και έχουν απεριόριστες δυνατότητες. Τα άλλα τρία μικρά drones είναι ηλεκτροκίνητα και έχουν τη δυνατότητα πτήσης περίπου τεσσάρων ωρών. Μόνο οι κάμερες που διαθέτουν είναι υπερσύγχρονες και κοστίζουν 100.000 ευρώ.
Πράγματι, ο επόμενος υπουργός Προστασίας του Πολίτη Γιάννης Πανούσης, παρέλαβε τα τρία πρώτα drones τον Ιούλιο του 2015 και μάλιστα, στις 3 Αυγούστου του ίδιου έτους πραγματοποιήθηκαν οι πρώτες δοκιμαστικές πτήσεις στη λίμνη Κωπαΐδα της Βοιωτίας. Τα αποτελέσματα ήταν εξαιρετικά καθώς διαπιστώθηκε ότι τα συγκεκριμένα μη επανδρωμένα αεροσκάφη θα προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες τόσο στην εποπτεία των συνόρων, στην πρόληψη των δασικών πυρκαγιών κατά τη διάρκεια των “καυτών” μηνών του καλοκαιριού, σε μεγάλες αστυνομικές επιχειρήσεις ακόμα και σε περιπτώσεις ρύθμισης κυκλοφορίας από την Τροχαία σε όλο το οδικό δίκτυο της χώρας. Δεδομένου ότι δεν χρειάζονται διάδρομο για να απογειωθούν και να προσγειωθούν (απογειώνονται με ειδικό εκτοξευτήρα και προσγειώνονται με αλεξίπτωτο), ενώ το κέντρο ελέγχου είναι κινητό και μπορεί ανά πάσα στιγμή όλο το σύστημα να μεταφερθεί σε οποιοδήποτε σημείο της χώρας.
Και ενώ οι δοκιμαστικές πτήσεις συνεχίστηκαν, η αλλαγή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, δεν έδειξε το ίδιο ενδιαφέρον για τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Μάλιστα, ενώ έφθασε και το δεύτερο σμήνος των τριών μεγαλύτερων drones (2.5 μέτρα μήκος και άνοιγμα φτερών 4 μέτρα με 20 ώρες πτήσης και εμβέλεια έως 100 χιλιόμετρα), ανέκυψε το πρόβλημα με το κανονιστικό πλαίσιο λειτουργίας. Τελικά στις αρχές Μαΐου του 2017 λύθηκε και αυτό το θέμα, συστάθηκε η νέα υπηρεσία που αποτελείται από 18 αστυνομικούς και πυροσβέστες και έδρα το Μαρκόπουλο. Όμως τα έξι drones δεν επιχείρησαν ποτέ…